Pages

Friday, February 25, 2011

k0rang!!g0od luck ok semua..

korng!korang semua!
walau apep0n kptsn korng wawa doakn yng terbaek ok untok korng..
mgkin kejayaan korng kart tmpt laen..
korng semua jgn lupe same wawa taw..
wawa ttp skong korng..
wwa syunk korng taw..
unt0k bdak bp yng dpt sbp 0 mrsm tu..
korng ttp dihati wawa..:)

unt0k muhamad zakri
zak..
aq doakn yng terbaek untok kaw kat SAKTI taw..
aq taw kaw boleh buat..
so,go on jer..
go0d luck taw bawak est kart sne..nnti blik sni ajo aq FIZIK ea..
thnks taw bgtaw aq yng kaw dpt sbp mse ari jmaat tu..
npe kaw tak naek kelas smlm??sdh taw ktorng..tgok kaw dr tngkp jer..:(
bdak laki p0n smlm yng dtg abon,ayin+along jer taw..
btolkan aq ckp rmi yng ta bg kaw pndh??huhu
papep0n jgn lupe ngn ktorng kat tggr0h nie taw..
go0d luck zak...

untok nurul nazziera
naz..
akhirnye hajat naz nk pg KISAS tercpi jugak kn..
naz jgn bg orng buli naz taw..
huhuhu..
nnti naz ajo wawa arab ea..hihi
papep0n naz buat yng terbaek untok dri naz ok..
wawa syunk+windu sgt sme naz..

buat amirul amin
b0on...
go0d luck taw kat mrsm muadzam tu..
jge dri leklok..jgn noty2 ok..
tenkiu taw aritu inp0m kt wawa yng bo0n dpt mrsm..terharu taw..
buat yng terbaek..kmbgkn lah bkat bola tu kat mrsm nnti:)
s0rie tak dpt berbuallme aritu taw..spe sroh tp0n tem mgrb kn??hak3
bo0n jgn lupe wawa taw..huhu..wawa sntiase ugt bo0n..tddy bear ad untok ingtkn bo0n kat wawa..
do the best ok kat sne..

untok khairunnisa

nisa..
nisa buat ap yng terbaek untok nisa taw..
ta mao sdh2..
kawan kite blh crik kn??
bkn sng nk dpt twaran sbp nie taw..
wawa taw nsa blh buat..
nisa jgn lupe wawa taw..
byk kngn kite kn??wawa takkn pnah seskli lupe besties wawa yng sorng nie taw..
wawa syunk nisa..
lupe2..thnks taw imp0m kat wawa..wawa terharu sgt coz wawa orng frst nsa bgtaw..
wawa akn doakn nisa dear..
kt sne jgn noty2..

untok ummi yahtun

ummi..
go0d luck ok kart kajng tu..
wawa daokn yng terbaek untok ummi..
wawa sntiase tggu kdtgn ummi kt tggr0h nie taw..
wawa pgg kate2 ummi kart wawa
'jodoh kita kart tnggroh kn wawa'
ummi..
wawa ingt semue tu taw..
wawa takkn lupekn ummi..:)

untok izzti azahar
izz..
go0d luck izz kart sne..
wawa syunk izz..
wawa doakn yng terbaek tok izz taw..:)
jge dri taw izz..

MingGu bz bermula...

wah..hari nie wawa rase hari yng indah..hari nie cuaca cerah jer kn..bgon pg tadi p0n wawa dpt rasakn hari ni adalh hari yng indah..hmM..ok2..maap buat semua readers..dah lme kn wawa tak uodate ini blog..dah bersawang agaknye blog wawa nie..kalw ad sesape yng nmpak lelabh kat blog wawa nie..sila lah halau dye..jgn bg dye buat sarang kat dlm nie taw..hihi

korng nk taw tak npe dah lme wawa tak update ini belog??mggu nie wawa sme kawan2 wawa yng amek PPS(pusat pmbljrn sains) kart skolah tenggr0h a tu dah mula bz..msti korng tertnye2 kn??ap lah yng bz sgt bdk sekolah jer..kn??kn??kn??

klaw korng nk taw sgt npe wawa ckp wawa ngn kawan2 yng lain bz..meh wawa bgtaw..yelarh mne tak bz nye..pg opcoz larh kitorng skolah mcm biasa kn..hari isnin+slasa blik pkol 2.15..rbu+kmis blik pkol 1.40..ptg ktorng smbong dgn tusyen khas unt0k bdak2 PPS..tusyen tu hbis pkol 4 @ 4.30 larh kn..tgok larh mula pkol brpa..hari jumaat ptg pkol 3 smpi 5 ada tusyen lg..mlm pulak kalw ikt jadual hari isnin+selasa ada kelas mlm..smpi pkol 10..tp ikot  ckg larh kn..nk bwat ptg o mlm..ha!bz tak kitorng??agk pnat gitu..smlm wawa tdo awak giler..pkol 9 dah tdo taw..mak p0n pelik wawa tdo awal..huhu..papep0n ksmplnnye wawa akn update wawa nie ujung mggu jer larh ok..:)

Thursday, February 17, 2011

coklAT!

salam semua....
dah lamakn wawa tak update belog wawa nih???almklom lah..omw0rk wawa byak..lgip0n exam dah nk dekat..s0,kne study..mak p0n sudah bising c0z tgok wawa asyk buat omw0rk,,study ta nampak..maap yer mak..kalaw wawa tak siapkn itu omw0rk..cikgu marah nnti...
wawa ma0 mnx maap juge samee semue readers c0z dah smggu wawa tak update..
yelarh last n3 wawa about watiqa+usop g teknk kn???dah smggu dyorng kart sne...maap yer semue!!!

ok2..harinie wawa mao story about coklat ....  yelarh kan..rmai orng minat smee c0klat tu kn???wawa p0n minat!!sape kat sini nk bg wawa coklat???boleh..boleh...wawa terima sesgt...berbunge2 gitu hati wawa...hakhakahak..
jom...wawa mao story pasal coklat!!


Coklat adalah nama sebuah makanan yang diolah dari biji koko.
Coklat umumnya diberikan sebagai hadiah atau pemberian pada hari-hari istimewa. Dengan bentuk, corak, dan rasa yang unik, coklat sering digunakan sebagai ungkapan terima kasih, simpati, atau prihatin hingga ke pernyataan cinta. Dari dahulu, coklat bukan bermula sebagai makanan (kecil), tetapi minuman dengan rasa yang istimewa.
Coklat dihasilkan dari koko (Theobroma cacao) yang mula-mula tumbuh di daerah Amazon utara melunjur ke Amerika Tengah yang berkemungkinan hingga ke Chiapas, bahagian paling selatan Mexico. Orang-orang Olmec memanfaatkan pokok tersebut dan, mungkin juga, membuat “coklat” di sepanjang pantai teluk di selatan Mexico sekitar 1000 tahun SM. Peradaban pertama yang mendiami daerah Meso-Amerika itu mula mengenal pokok “kakawa” yang buahnya digunakan sebagai minuman.

n wawa taw rmi ckp coklat tu menggemokkn...but sebenarnye tak larh korng!!!kalw ta percaya bce artikel kart bawah nie ok!

Rasa coklat masih sukar diertikan. Dalam buku Emperors of Chocolate, Joel Glenn Brenner menggambarkan rahsia terkini tentang rasanya. Rasa coklat dibentuk dari campuran 1,200 jenis zat, tanpa satu rasa yang dominan. Malah, sebahagian dari zat itu pun rasanya sangat tidak sedap sekiranya. Disebabkan itu, sehingga sekarang masih tiada coklat tiruan.
Antara zat-zat penghasil rasa coklat terdapat lemak. Takat lebur lemak koko ini hanya sedikit bawah suhu normal tubuh manusia. Jika sepotong coklat dimakan, lemak itu cair di dalam mulut. Cairnya lemak koko menimbulkan rasa lembut di mulut. Lemak koko tidak langsung diserap tubuh kerana bukan dari jenis yang menggemukkan tubuh.
Walaupun tak dapat digantikan, pemalsuan sering dilakukan. Koko adalah bahan yang mahal, apatah lagi dibandingkan dengan gula atau minyak nabati. Maka, tidak hairan kalau dapur konvension terpaksa memilih kedua-dua bahan ini untuk menggantikan koko. Disebabkan itu, tidak banyak coklat di pasar “coklat”.
Lemak koko sering digantikan dengan minyak yang lebih murah, seperti lesitin atau minyak kelapa sawit. Selain soal harga, dengan kedua-dua bahan ini, pelapisan coklat menjadi lebih mudah. Perbandingan koko pejal, komponen tidak berlemak pada biji yang digiling juga cenderung rendah. Dalam bar coklat, misalnya, sekitar 20% gula-gula itu diisi coklat.
Coklat premium, di sisi lain, biasanya mengandung sekitar 50 - 70% coklat padat. Disebabkan coklat mengandung lebih gula dan mungkin juga sedikit minyak nabati, coklat pekat ini mengandung lebih sedikit kalori dari produk coklat pada umumnya. Maka, apabila para pennggemar coklat sering “protes” gara-gara coklat disalahkan untuk masalah yang sebenarnya disebabkan oleh penggunaan gula berlebihan.

khasiat coklat

Coklat adalah kaya dengan antioxidant seperti catechins an phenols. Ia membantu dalam pencegahan sakit jantung dan kanser. Kandungannya sama seperti dalam teh hijau, jus oren, bayam, bawang, jagung dan pisang.
Coklat hitam dikatakan mempunyai empat kali kadar catechins dan phenols berbanding teh. Untuk makluman, satu kajian menyatakan, minumlah teh tanpa susu untuk mendapat khasiat antioxidant teh.
Phenols dikatakan dapat melindungi daripada serangan sakit jantung. Antioxidant yang wujud bukan setakat melindungi sel-sel dan DNA daripada radikal bebas malah ia menghalang pembentukan bahan lemak yang boleh menyebabkan salur darah jantung tersumbat.
Coklat tidak mengemukkan. Tidak ada satu jenis makanan akan menyebabkan gemuk. Pengambilan berlebihan sesuatu jenis makanan meningkatkan kalori. Jika kalori ini tidak dibakar sebanyak ia diambil, ini yang menyebabkan kegemukan. Makanlah coklat dalam kadar yang sederhana, bukan sekadar coklat malah semua jenis makanan.
Satu kajian yang dijalankan di Universiti Pittsburgh mendapati coklat tidak menyebabkan migrain seperti yang disangkakan sebelum ini. Mereka yang sering mengalami migrain atau sakit kepala boleh memakannya tanpa perlu risau ia akan menyebabkan sakit kepala.
Malah coklat mengandungi bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkat tahap rasa sihat. Coklat keluarkan endorphins yang membuat kita rasa gembira.
Makan seberapa banyak dan kerap, coklat bukanlah bahan ketagihan. Permakanannya boleh dihentikan bila-bila masa.
Makan coklat dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan. Ini boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema dan flu.
Coklat bukanlah penyebabkan jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah coklat. Ia boleh tenangkan anda sewaktu stres.
Coklat mengandungi phenylethylamine dan tyramine, bahan kimia yang menyebabkan rasa sayang dan berahi. Coklat adalah salah satu makanan aphrodisiac. Phenylethylamine adalah kimia yang berkait dengan amphetamines. Ia meningkatkan aliran darah, kadar glukos dalam darah, jadikan kita lebih waspada atau sedar dan rasa puas. Coklat boleh dikatakan makanan untuk seks selain tiram.
Coklat berwarna hitam merupakan sumber tembaga (copper) dan dalam kadar sedikit adalah perlu untuk kesihatan metbolisma dan membantu menghalang penyakit Alzhemier's dan osteoporosis.
Bagi wanita yang menghadapi PMS, makan coklat dapat membekalkan magnesium yang diperlukan oleh badan. Datang bulan mengurangkan kadar magnesium dalam badan dan ini meningkatkan masalah kesakitan waktu haid (PMS).
Selain coklat, mengambil soya 40mg ke 80mg sehari boleh melegakan masalah yang timbul akibat datang haid kerana soya mengandungi phytoestrogens, struktur kimia yang hampir sama dengan estrogen. Mampu menolong mengurangkan ketegangan.
Bagi wanita, coklat menggalakkan pengeluaran kimia endorphins bagi otak wanita, yang menggalakkan rasa gembira dan mengurangkan stres.
Makan coklat adalah baik untuk kita, namun seperti mana-mana makanan janganlah ambil berlebihan.













Tuesday, February 8, 2011

go0d luck korng kart sane!!!

salam semue...arinie wawa mao update ini belog lgi lha..jgn marah ok!!!harinie kart sekolah kn ada doktar gigi dtg..dye cek gg ktorng..sukenye!!!hahahaha..
doktar gg tu sangat baek taw!!!jgn jeles!hak3..
ok2!
balik dri cek gg tu..tbe2 bdak2 kelas kec0h2 yng watiqa a.k.a wawa dapt SEKOLAH TEKNIK KOTA TINGGI..
uwaaaaa!!!aq akan berpisah lagi dgn watiqa..perh mmg mule2 tgok muke dye aq nk nges..
tapi tahan jer lha kn...dah lha semalam usop gtaw aq dye dpt teknik kote...
then harinie watqah pulak..
gRrrrrr...
tape..azwa mesti kuat ok..
dyorng prgi tu semue unt0k kebaikn dri dyorng..
jadi azwa kart tenggar0h nie ter0skn perjuangn azwa ok!
esok hari last watqa kart sekolah..tu p0n dye dtg kejp jer..
lpas tu dah nk dftar teknk kote..
watiqa+us0p..
go0d luck ok korng kart teknik kote tu..
buat larh yng terbaek unt0k dri korng..
korng dah pilih kebaikn mse dpn korng..
do the best ok!!
jgn lupe ngn kitorng yng ada kart tenggar0h nie..
caiyok larh korng!!
korng boleh!!
eh2..korang..azwa nk tunjok larh bgnan skolah baru korng..
h0pe korng hepie kart sne...

ha!!!nie larh lncana baru korng!!!hehe


see!pntu msok skolah korng..ngeh3..

dan korng akan mengglkan sekolah ini yng byk ng kngn kart korng..


go0d luck korng kart sane!

03.02.2011

korng!k0rng!korng!dah lme kan wawa tak update belog wawa nie...haisyum!haisyum!haisyum!maap semua...wawa bersin larh..mkl0m larh dah bape hari wawa tak mengupdate ini belog..kalw ada sespe yng nmpak lelbh dah buat sarng kart belog wawa nie..sile2 larh halau labah2 itu..hahaha

ok2..apa wawa merepek nie!!meh2..wawa nk story kejadian pada 03022011...nk taw tak wawa buat ap mse tu????meh wawa bgtaw korng...sebenanye tnggl 03022011 nie wawa kuar hngout wif besties wawa..wlup0n ain nabila ta dpt j0in..but wawa rse hepie mse tu..wawa teman nisa g maen boling..walaup0n wawa tak maen..lme taw kit0rng jln kart i0i tu..dah larh kdi byk ttp..ada hati pulak nk jaln lelme..hahaha..ap sih wawa nie ter0ok...

ha!!!korng nk taw tak????kit0rng ada wat jaat mse tu..nk taw apa jaat yng ktorng buat...kitorng ltak brg kat tmpat ltak brg giant tu..then kitorng g jejln lah..rse dah nk blik tu bru amek..wah!!!kakak jge brg tu..kmi mnx maap smee kakak taw!!kmi pnt lha nk bawak brg tu..walaup0n ta smpi 1kg..tp kmi malas..kmi nk g mkn lgi...mls nk bawak taw!!!kmi blik uma msing2 pk0l 2 lbih gitu..c0z wawa tggu ayh amek..

nk taw tak???nisa bg wawa cupcakes..dye buat sndri taw..wah!wawa teruje lah nisa..tenkiu s0 much nisa!!

thkns nisa..wawa nk jumpe nisa lgi..tp nk ada ain...
wee~
 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik