Pages

Tuesday, April 7, 2015

Pantasnya masa

















Pantas masa berlalu, pergi bawa semua memori pahit dan manis. Indah ! satu ungkapan yang mudah tapi ianya sukar untuk kita lalui. 

Pejam celik pejam celik, dah 5 tahun rupanya atok Sahit pergi buat selama lamanya, dah 14 tahun aton Salleh dan atok Leha pergi. sangat sekejap masa berlalu. memori dengan dyorang pun makin lama ada yang aku dah lupa, telan dek zaman mungkin. kalau sebelum ni ada cerita pasal atok Salleh, harini rasa nak kongsi cerita pasal atok Sahit.

Buka album diri sendiri, muka surat kedua album tu gambar raya terakhir aku dengan atok Sahit, atok Salleh dan atok Leha. kalau tenung lama lama gambar tu cepat je air mata mengalir, dan masa tu kenangan demi kenangan aku imbau. manis semuanya, cuma satu kenangan pahit yang terselit dalam tu. saat orang orang tersayang pergi tinggalkan aku.

Masa tu aku dalam tingkatan 3, atok sahit asyik keluar masuk hospital. sebab aku duduk asrama, nak balik Labis jenguk atok tu payah. bila atok masuk hospital nanti baru ayah amk aku dekat asrama,. keadaan atok sangat lemah mungkin sebab keluar masuk hospital. walaupun atok lemah, nampak letih lesu tapi,, atok masih pegang penyapu lidi tu nak sapu rumah, pusing keliling rumah, dalam masa yang sama kite nampak atok sapu angin.. penyapu tak jejak lantai tapi atok masih gagahkan diri, bila kite cakap "atokk, mehlah penyapu tu azwa sapu rumah ni,atok rehat rehat je".. jawapan atok mesti "balik rumah atok sekali sekala nak buat kerja, atok boleh buat, atok nak buat, azwa pergi tengok kartun tu" ..azwa tengok je atok sapu.. nanti petang pulak aku pergi kebun koko, kutip koko sebab nak jemur koko tu, lepastu kita pergi pekan sama sama jual dekat kilang roti. kuatnya atok lawan sakit atok tu !

Nak dijadikan cerita, atok mintak mak buatkan atok air kopi, padahal atok sebenarnya tak boleh minum air kopi, mak taknak buatkan, tapi atok cakap atok tengok ayah minum atok terliur nak rasa sedap sangat ke air kopi mak buat ni,atok janji atok nak minum sikit je.. kita sama sama tengok tv masa tu dan masa tu keluarga azwa je ada dekat kampung.. kitorang leka tengok tv, sekali pandang atok minum air kopi tu dah habis satu cawan.. selang beberapa minit lepas tu, atok batuk2 teruk ..esoknya atok sesak nafas tapi atok taknak pergi hospital .. tapi masa tu jugak ktorang kena balik sebab azwa sekolah, 

Atok keluar masuk hospital dalam beberapa bulan tu sebab atok makin kritikal, atok masuk icu .. mak serba salah sangat sebab air kopi mak buat atok sakit teruk tapi ayah cakap dengan mak.. tu nak jadi penyebab je, sampai lah satu hari ni doktor cakap doktor dah tak boleh nak buat apa, keadaan atok dah nazak, ktorang semua ambl keputusan nak bawak atok balik.. lagipun kalau atok dekat hospital, badan atok kena cucuk sana sini, terseksa ktorang tengok atok.

Dua minggu lepas tu ayah amk azwa dekat asrama, ayah cakap minggu ni tak balik mersing sebab mak dah ada dekat rumah atok, keadaan atok dah teruk, kritikal sangat. sampai kampung semua anak2 atok balik, meriah rumah atok bukan senang nak kumpul semua ada ni kan. Hari ahad petang, azwa kena balik asrama dah siap pack semua barang, azwa tanya aizat dia balik asrama jugak tak petang tu, dia cakap balik dia ada hal esok dekat sekolah, azwa pun masukkan barang dalam kereta sebab tengok jam pun dah lewat, dah pukul 5 ni lepastu nak sampai asrama sebelum pukul 6.30. tak sempat, si aizat ni dia dekat je sebab dekat kluang, ktorang call warden cakap sampai lambat, aizat dah balik asrama tp azwa belum gerak2 ,, bila azwa tanya ayah bila nak balik.. ayah cakap ayah tengok atok macam dah tak lama dekat sini, ayah tak kasi balik , ayah cakap kalau tak bila lagi nak berbakti dengan atok..

Malam tu rumah jadi sunyi, atok makin tenat, nazak.. bacaan yasin untuk atok tak berhenti, dah pukul 1 lebih pagi, azwa ngantuk sangat ,, azwa cakap dengan ayah nak tidur, ayah cakap pergi cium atok dengan mintak maaf dekat atok dulu baru boleh tidur, ayah pulak bentangkan toto untuk azwa tidur belakang tilam atok baring tu, 

Sayu sangat atok masa azwa cium atok tu, azwa tahan air mata sebab semua org cakap jangan nangis depan atok, kalau tak macam mana atok nak lawan sakit dia.. masa azwa mintak maaf dengan atok tu, atok haus,,atok nak air, azwa bagi atok hirup air guna straw, lepastu baru azwa tidur.. tapi atok,, azwa rasa azwa tidur tak sampai 10 minit.. ayah kejut azwa, ayah cakap "dik bangun..bangun..atok dah takde". eh macam mimpi pulak, azwa baru je tidur, atok dah takde. azwa pusing belakang, betul lah atok dah takde, 

Atok, kejadian lepas atok hembuskan nafas terakhir tu masih segar dalam ingatan azwa ni atok, azwa tak pernah lupa, makin azwa ingt, makin azwa rasa geram.. sebelum zuhur, atok dah dikebumikan, alhamdulillah semua dah selesai, bersyukur sangat,, azwa tak dapat pergi kubur sebab kena jaga rumah, jaga budak budak kecik dekat rumah, air mata azwa jatuh lagi lepas semua balik dari kubur, bukan sebab meratapi pemergian atok, tapi air mata geram, ye atok! atok pernah pesan biarlah dyorang, tapi dyorang sangat melampau atok ..azwa tak layak untuk benci orang ,, atok! semoga atok tenang dekat sana , kita jumpa dekat syurga ea atok,

Kenangan atok bawak azwa pergi kilang roti, atok belanja aiskrim setiap petang, nak motor pusing kampung, semua yang kita pernah buat sama sama, azwa tak kan lupa atok, in shaa Allah, atok , paper doll yang atok belikan untuk azwa masa azwa kecik tu, sampai sekarang tau ada, azwa simpan sebab tu je kenangan  yang masih azwa boleh simpan, nanti azwa bagi anak anak azwa main pulak takpun azwa frame, nama patung patung paper doll tu pun ada lagi tau, tempat mandi dy yang atok buat, semua azwa simpan rapi .. 

Tenanglah atok dekat sana bersama orang orang beriman. Al Fatihah

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik