Pages

Wednesday, May 20, 2015

Bumi
















Bumi ni bulat. kadang engkau kat atas, kadang engkau kat bawah. jangan engkau ingat engkau selalu dekat atas lepastu engkau sibuk nak bermegah diri sana sini. bila engkau dekat bawah, orang kiri kanan tengok engkau, pandang engkau. engkkau nak dyorang tolong engkau . tapi bila engkau ingt balik apa yang engkau dah buat dekat dyorang masa engkau diri dekat atas macam raja, engkau malu. engkau segan. 
.
.
pujuk lah diri engkau bermaafan sesama manusia, mungkin mereka tak macam engkau. mungkin mereka jenis yang tak terasa hati. mereka boleh tolong engkau. engkau gembira! tapi engkau kena ingat bila engkau dah diri dekat atas semula, yang dekat bawah ni yang banyak tolong engkau. ke engkau lupa? oh ye manusia tak lari dari sifat lupa.
.
.
engkau kena ingat, harini engkau ada geng untuk menjatuhkan orang. hari esok aku tak bawa geng, tapi aku lihat kau jatuh sorang-sorang tanpa kau punya geng. engkau pandang aku, bukan aku taknak tolong tapi aku nak kau tau betapa peritnya berada dekat bawah dan dipijak oleh orang yang ada dekat atas macam engkau.

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik